تبلیغات
روان شناسی امروز
روان شناسی امروز
 
قالب وبلاگ

اگر ناخودآگاه را به دو بخش جمعی و فردی تقسیم كنیم، قسمت اندكی از آن فردی است و بخش عمده‌ی آن را ناخودآگاه جمعی تشكیل می‌دهد. این بخش از روح آدمی از نظر یونگ جایگاه صورت‌های آغازین یا صور مثالی هستند. این صور در ناخودآگاه به صورت دست‌نخورده باقی‌مانده و منتظر شرایط جلوه‌گرشدن خود می‌باشند. اعتقاد به ناخودآگاه جمعی یكی از فصول مهم اختلاف یونگ و فروید است. به نظر یونگ ضمیر ناخودآگاه فردی جایگاه خاطرات فرد تا قدیمی‌ترین مضامین دوران كودكی است و لایة جمعی ناخودآگاه شامل خاطرات اجدادی پیش از تولد كودك است. لورن آسیلی (Loren Eisely) معتقد است كه: «مغز انسان حاوی فسیل خاطرات دیرین اوست؛ همان‌گونه كه لایه‌های زمین حاوی فسیل گربه‌های تیز دندان و هیولاهای شاخ‌دار استتكامل دانش ژنتیك مولكولی و نوروساینس در زمان یونگ به پیشرفت‌های بسیاری دست یافت. هرچند كه یونگ مستقیماً‌ نتوانست از این علوم برای تدوین شكل و محتوای ناخودآگاه جمعی خود چندان بهره‌ای برد، اما مك لین و ویلسون در این مورد دست به تحقیقات عمده‌ای زدند.

 

 مك لین محل ناخودآگاه جمعی و ویلسون، شیوة توارث الگوهای باستانی را شرح داد كه بیان آن موضوعات در این مختصر نمی‌گنجد. همین‌قدر قابل ذكر است كه نظریات لامارك، داروین و علم ژنتیك و ...، هركدام آغازی برای پژوهش‌های علمی روان‌شناسان اجتماعی یا اكولوژیست‌های رفتاری شدند، كه ثمرة آن را می‌توان برای اثبات آراء یونگ در بحث ناخودآگاه جمعی نیز بكار برد. گمان بر این است كه ما در همه زندگی،‌ مختارانه و با میل شخصی خود عمل می‌نماییم و اگر گاهی ناچار به شرایط زمانه تن می‌دهیم، این شرایط را خودآگاهانه و با تعقل و تدبر می‌پذیریم، اما در واقع ما گاهی سیاهی‌لشگرهایی بیش نیستیم. مواردی وجود دارند كه ما اطلاع چندانی از آنان نداریم، اما روی داده‌اند و تأثیر خود را در ناخودآگاه ما باقی گذاشته‌اند.

 

یونگ می‌گوید:

«ضمیر ناخودآگاه جمعی نتیجه رسوبات تجربیات شتابزدة قرون و اعصار گذشته بشر است و در عین حال به منزلة پیش‌شرط این تجربیات یا تصویر پیش‌ساختة دنیا به شمار می‌رود. در بطن این تصویر پیش‌ساخته، برخی از خصوصیات طی قرون برجستگی خاصی پیدا كرده است. این خصوصیات همان‌هایی است كه من آنها را خصوصیات بارز یا غالب ضمیر ناخودآگاه جمعی یا نمونه‌های دیرینه یا صورت‌های مثالی می‌خوانم.» 

 

همان‌طور كه پیش‌تر گفته شد، یونگ معتقد است كه صورت‌های مثالی یا الگوی دیرینه او همان است كه لوی برول تجسمات یا تجلیات جمعی خوانده است، كه البته پیش از لوی برول نیز این‌گونه نگرش با تفاوت‌هایی در آثار افلاطون، اگوستین قدیس و حتی سهروردی در عرفان اشراق وجود داشته است. اما رویكرد این فلاسفه بزرگ به عكس یونگ كاملاً متافیزیكی می‌باشد. اما یونگ از متافیزیك نقل می‌كند؛ نقل او از متافیزیك صرفاً دلیل بر صحه‌گذاشتن بر امری فراواقع‌گرایانه نیست، بلكه او صورت‌های ازلی یا مثالی را تجسم‌داده و حتی به گونه‌ای مادیت می‌بخشد؛ زیرا معتقد است كه احتمال توارث آن به گونة ژنتیكی نیز وجود دارد. البته نگاه یونگ با لوی برول هم متفاوت است، زیرا لوی برول از شیوه‌های درك واقعیت سخن می‌گوید و نه از صور مثالی موروثی نهان در ناخودآگاه. بحث ناخودآگاه جمعی و آركی‌تایپ‌ها، شاید مهم‌ترین بحث از جنبة هنری در بین آراء یونگ است. نقد خصوصاً نقد ادبی بهره‌های بسیاری از تحلیل صور مثالی در آثار هنری ادبی گرفته است كه شرح آن به جای خود می‌آید و ذكر این نكته تنها جلب توجهی بود به بحث ناخودآگاه جمعی و صور مثالی

نوشته : آزاده مدنی




طبقه بندی: مقالات،
[ دوشنبه 23 مرداد 1391 ] [ 07:59 ق.ظ ] [ آزاده ایزدمهر ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگی برای مبادله و اطلاع رسانی در خصوص آخرین اطلاعات و اخبار پیرامون روانشناسی و مطالب مفید برای دانشجویان روانشناسی واحد علوم و تحقیقات بوشهر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب